onsdag 5 augusti 2015

Människor och människor

Som sagt..det finns människor och så finns det människor...
Vem är jag...eller du att döma andra, för deras sätt att handla, deras sätt att vara.
Människor gör konstiga saker vid tillfällen i livet, ibland blir det bra...ibland helt galet...men vad vet vi egentligen om andra människors bakgrund? vad vet vi om vad som finns i deras ryggsäckar? inte ett dugg...kanske ska vi ta en funderare på det...vad är det som gör att en människa väljer att vara ensam?
Vad är det som gör att en människa drar sig för fysisk kontakt?
Vad är det som gör att en människa dricker för mycket...tar droger...lämnar...stannar...
Vad är det som gör att en del människor bor... ingenstans....sover ute...tigger...pinkar ner sig....

Oavsett så är vi alla människor...vi har fel och brister...vi har dåligt beteende...vi gör dumma saker...vi gör bra saker...vi har samma organ som fyller samma funktion trots att de ser lite olika ut...hudfärgen är olika...språket likaså...vem är jag att döma vem är du att döma?
Kanske får fördömandet oss att känna oss lite bättre för en stund...men i det långa loppet är de dömande förlorare för de missar chansen att möta otroliga och intressanta människor som de kan lära sig något av.
Varför inte bara låta människor vara som de är...varför göra om dem för att få dem att passa in....
vi har alla olika förutsättningar i livet...vi som har fått kämpa från tidig ålder och de som har haft trygghet från början....om jag skulle berätta min livshistoria för er så skulle ni aldrig tro mig....därför låter jag bli...men en sak vet jag....vi gör alla så gott vi kan efter förmåga.
Tänk på det nästa gång ni dömer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar