onsdag 7 augusti 2013

Till de som kallar mig ego :)

Jaget och egot är i min tanke två helt olika ting...men som självklart hör ihop...som självkänsla och självförtroende...EGOT = jagets förståelse av sig själv...

För det mesta när du säger “jag” är det egot som talar, inte du. Det består av tankar och känslor, av en samling minnen som du identifierar dig med som “jag och min historia”, av invanda roller som du spelar utan att veta om det, av kollektiva identifikationer såsom nationalitet, religion, ras, samhällsklass eller politisk tillhörighet. Det innehåller också annat som du identifierar dig med, inte bara ägodelar utan också åsikter, utseende, långvariga konflikter eller föreställningar om dig själv, som att du är bättre än eller inte lika bra som andra, framgångsrik eller misslyckad.
Innehållet i egot varierar från person till person, men samma struktur är verksam i varje ego. Med andra ord: Egon skiljer sig bara åt på ytan. Innerst inne är de alla likadana.
Det begreppsmässiga “jaget” kan inte överleva utan det begreppsmässiga “andra”. De andra är som mest annorlunda när jag ser dem som mina fiender. I ena änden av skalan i detta omedvetna egostyrda mönster ligger den egobaserade och  tvångsmässiga vanan att finna fel och att klaga på andra. När vi kritiserar eller fördömer en annan person får det oss att känna oss större och mera överlägsna.

Lite så funderade JAG en tidig morgon...ha en fin dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar